FAQ

FAQ

Det handler om good sportmanship under hele konkurranse. Utøverne må ha med påkrevd utstyr. Dette kan variere litt ift værprognoser.

Det vil si man skal vise hensyn til andre deltagere og publikum. Hvis man oppdager andre utøvere som er skadet eller på annen måte trenger assistanse er man pliktig å hjelpe. 

Siden vi skal ferdes ute den sårbare naturen, og ultraløperne vil løpe igjennom en Nasjonalpark forventer vi at alt som man tar med seg ut i løypa blir med inn, dvs det er STRENGT forbudt å levne søppel eller annen rask i terrenget. Det vil være mulig å kaste søppel ved vært sjekkpunkt. Selv bananskall skal fraktes til nærmest sjekkpunkt.  I tillegg ber vi utøverne vise omtanke hvis man treffer dyr under løpet. Vi skal ikke skremme eller jage de bort. Deltagerne får heller ta en liten omvei. 

Løperne kan benytte seg av egen support, men den skal følge direktivene fra arrangør, og langing skal skje på de gitte sjekkpunktene. På Ultra100 og Marathon kan support løpe sammen med utøverne siste delen av løypa.

  • Løpeklær og sko som er iht til værmelding og terreng.
  • Vind og/eller vann avstøttende jakke
  • Buff eller lue
  • Hansker eller votter
  • Timingchip utlevert av arrangør (deltager er ansvarlig for å levere den inn etter målgang)
  • Mobiltelefon – full ladet, og satt i strømsparemodus, samt den skal ha 113 appen og lagret mobil nr til arrangør (kommer i løpermail)

  • Løpeklær og sko som er iht til værmelding og terreng.
  • Vind og/eller vann avstøttende jakke
  • Buff eller lue
  • Hansker eller votter
  • GPS klokke eller lignende som man har lastet ned traseen ti Marathon.
  • Mobiltelefon – full ladet, og satt i strømsparemodus, samt den skal ha 113 appen og lagret mobil nr til arrangør (kommer i løpermail)
  • GPS tracker – levers ut av arrangør

  • Løpeklær og sko som er iht til værmelding og terreng.
  • Vind og/eller vann avstøttende jakke og bukse
  • Må medbringe minimum en mellomlags overdel, og underdel. Dersom værmeldingen er god vil ikke disse klesplaggene bli påkrevd.
  • Buff eller lue
  • Hansker eller votter
  • Fløyte
  • GPS klokke eller lignende som man har lastet ned traseen til Ultra100.
  • Mobiltelefon – fulladet, og satt i strømsparemodus, samt den skal ha 113 appen og lagret mobil nr til arrangør (kommer i løpermail)
  • Varmelaken/folie
  • GPS tracker – levers ut av arrangør

Vi minner om idrettens generelle lover og regler gjelder for alle deltakere, også for de som ikke er med i et idrettslag. Blant reglene som gjelder er dopingbestemmelsene. Les gjerne dopingbestemmelsene her. Det kan bli gjennomført dopingkontroller.

På Skyracet og Marathon er traseene merket med Sans Senja flagg og bånd. Flaggene er gul og sort eller rød og sort. Både flaggene og båndene har tekst Sans Senja. På ultraløptraseene vil det kun være rød turlagsmerking de første 30 km, så vil det være både rød turlagsmerking og merkeflagg de neste 40 kilometer.

På alle sjekkpunktene er det enkel førstehjelputstyr. I racamanualen vil det det bli utlvert et kontakt nr som skal brukes ved mindre skader ol. Ved alvorlig skade eller sykdom SKAL man ringe 113.

Tidtakningen starter i det man passerer startlinjen. Man vil få en nettotid, men plasseringene i konkurranseklassene er rekkefølgen man passerer målinjen som avgjør.

Før start må alle utøverne signere egenerklæring. Den har følgende innhold:

  • Det er på eget ansvar jeg deltar på konkurranse.
  • Jeg er innforstått med at jeg deltar på en ekstrem utendørskonkurranse, og med de risikofaktorene den innebærer.
  • Jeg har satt meg inn i den skriftlige informasjon gitt av arrangøren.
  • Jeg er selv ansvarlig for å ta meg trygt fram gjennom løpet.
  • Jeg plikter å holde meg til den merka løypa og der den ikke er merket skal eg følge arrangørens GPX spor.
  • Dersom jeg bryter løpet, skal jeg melde meg til arrangøren så fort som mulig.
  • Jeg plikter å rette meg etter de beskjeder som blir gitt av arrangøren.
  • Dersom en nødsituasjon oppstår skal jeg hjelpe til etter beste evne, og melde i fra til arrangøren (ref løpermail 2 uker før start), eller ringe 113.
  • Jeg deltar med påkrevd utstyr.

Startnummer utlevering er på Sport1 Amfi Finnsnes hentes fra torsdag kl 1200 til kl 1900, og fredag kl 1000 til kl 1900. Etter dette kan startnummerene hentes en time før start i startomårdet. 

Følg oss på sosiale medier

Meld deg på

Nyeste innlegg

Reise

Praktisk informasjon Reise Du kommer deg...

Les Mer

Overnatting

Praktisk informasjon Overnatting Skyracedeltagere så anbefaler...

Les Mer

Logistikk

Praktisk informasjon Logistikk Skyrace Her går...

Les Mer